تعیین استراتژی ارتباط با مخاطب

تعیین استراتژی ارتباط با مخاطبین

تعیین استراتژی ارتباط با مخاطبین : مدل FCB بیان کننده آن است که تبلیغات با توجه به نوع محصول با یکدیگر متفاوت هستند و بر این اساس تبلیغ کنندگان روش ارتباطی را بر اساس نوع محصولی که تبلیغ می کنند و سبک و نگرش مصرف کنندگان انتخاب می کنند.

تعیین استراتژی ارتباط با مخاطبین شامل چهار استراتژی مهم تبلیغاتی زیر می باشد:

اطلاع رسانی ( Informative ):

این ناحیه نشان دهنده این است که به دلیل اهمیت محصول تعداد زیادی اطلاعات مورد نیاز می باشد.

تاثیر گذار ( Affective ):

این بخش از انتخاب محصول، ملزم به مداخله بیشتر اما اطلاعات تخصصی کمتر می باشد.

بنابراین احساس مشتری نسبت به محصول بسیار با اهمیت است.

این مدل مدلی روانشناختی است بدلیل این که اهمیت محصول با اعتماد به نفس مشتری مرتبط می باشد.

عادتی ( Habitual ):

محصولاتی که در این بخش قرار می گیرند نیاز به فکر کردن آنچنان ندارند به این دلیل که فرد بصورت عادت، خرید خود را می دهد.

 رضایتمندی ( Satisfaction ):

در این بخش تصمیم گیری خرید کاملاً احساسی بوده اما نیاز به کمی مداخله نیز می باشد.

محصولاتی که در این گروه قرار می گیرند برای ارضای سلیقه شخصی می باشد.

تعیین استراتژی ارتباط با مخاطبین
تعیین استراتژی ارتباط با مخاطبین

فکری ( شناختی ) با درگیری بالا:

مانند: اتومبیل، خانه، لوازم اساسی منزل.

مدل تبلیغ: یادگیری، احساس، عمل.

راهبرد خلاقیت در تهیه نسخه تبلیغ: مطرح کردن اطلاعات خاص و امتیازات برجسته در خصوص منافع محصول همراه با به نمایش در اوردن آن.

راهبرد رسانه ای: ایجاد نسخه بلند بالا، توضیحی، با ترجیح استفاده از روزنامه یا مجله.

فکری ( شناختی ) با درگیری پایین:

مانند: انواع شوینده ها، دستمال کاغذی، حشره کش، و مواد غذایی.

مدل تبلیغ: عمل، یادگیری، احساس.

راهبرد خلاقیت در تهیه نسخه تبلیغ: تبلیغ با هدف یاداوری، طرح استدلال برای چرایی مصرف، تمایز محصول از سایر انواع مشابه.

راهبرد رسانه ای: پیامهای کوتاه با تکرار زیاد، قطعه های کوچک و غیرجاگیر؛ استفاده از تلویزیون و رادیو.

احساسی ( عاطفی ) با درگیری بالا:

مانند: عطر، جواهر آلات، سفرهای تفریحی، لوازم آرایشی.

مدل تبلیغ: احساس، یادگیری، عمل.

راهبرد خلاقیت در تهیه نسخه تبلیغ: برقرار کردن پیوند میان محصول با موقعیتهای درگیرامیز شخصی، نسبت دادن یک ویژگی اجتماعی و صفت مهم به محصول.

راهبرد رسانه ای: استفاده از فضاسازیهای گسترده ( تمام صفحه ) و تصاویر جذاب مانند تلویزیون، همراه با جلوه های ویژه.

احساسی ( عاطفی ) با درگیری پایین:

مانند: شهر بازی، آدامس، شکلات، کارت پستال.

مدل تبلیغ: عمل، احساس، یادگیری.

راهبرد خلاقیت در تهیه نسخه تبلیغ: امکان تهیه یا خرید ( فوری، ایجاد تصورات ذهنی/خیالی ) ناشی از مصرف، تلقی بخشی از شیوه زندگی همراه با تاکیدات تصویری، بدون عناصر کلامی.

راهبرد رسانه ای: بیلیورد ( تخته نوشته های بزرگ ساده و الکترونیکی )، روزنامه و تلویزیون.

[تعداد: 2   میانگین:  5/5]

Author: A.Biz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *