فهرست مطالب این پست
تعریف رسانه
تعریف رسانه در رسانه شناسی و انواع رسانهها ( رسانه شناسی و تبلیغات اینترنتی ) : رسانه یا Media در لغت به معنی رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته میشود كه انتقال دهنده فرهنگها و افكار عدهاي باشد، رسانه از تمدنهاي جدید بوجود آمده و مورد توجه است.
اكنون آنچه كه مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CD ها، ویدئو و… میباشد .
اینترنت
اینترنت رسانهای با توان بسیار گسترده و بالاست، اما شركت هاي نسبتا كمی توانستهاند از آن به شكل موفقیت آمیز بهره برداري كرده و در جهت مقاصد تبلیغ خود به كار گیرند.
جذابیت اینترنت در وهله اول به دلیل آن است كه از طریق آن به شكل مستقیم و یك به یك میتوان با تك تك مصرف كنندگان ارتباط برقرار كرد.
مزاياي تبليغات در اينترنت
شبكه اینترنت داراي مزایاي زیر است:
1- بازار هدف
2- طراحي پيام
3- قابليت تعاملي
4- دسترسي به اطلاعات
5- قابليت فروش
6- خلاقيت
7- توان بالقوه بازار
1- بازار هدف
یكی از مزایاي اصلی شبكه اینترنت توانایی هدف قرار دادن گروه هاي بسیار مشخصی از افراد با حداقل اتلاف پوششی شبكه است.
2- طراحي پيام
در نتیجه هدف قرار دادن دقیق و معین مخاطبان، پیام ها را می توان براي جذب نیازها و خواسته هاي مشخص مخاطبان مورد نظر، طراحی كرد.
هنگامی كه ما دقیقاً مخاطبان را شناسایی می كنیم اطلاعات بهتري در خصوص نیازها و خواسته هاي آنها فراهم می كنیم از این رو پیام آگهی ما بسیار جذب كننده
خواهد بود.
3- قابليت تعاملي
ماهیت تعاملی شبكه اینترنت، باعث درگیري بیشتر مشتري می شود.
كسانی كه از سایت هاي شبكه دیدن می كنند، به حد كافی علاقه مند به شركت و یا محصولات آن هستند.
در واقع هنگامی كه با مخاطب از طریق اینترنت ارتباط برقرار می شود این ارتباط یك ارتباط دوطرفه است.
او اگر خواسته اي داشته باشد، احتیاج به اطلاعات بیشتر داشته باشد و یا خواهان برخی از مطالب خاص باشد به شكل همزمان با ما ارتباط داشته و اطلاعات خواسته شده را كسب می كند.
این بر خلاف سایر رسانه هاست كه تقریباً یك طرفه هستند.
4- دسترسي به اطلاعات
وقتی كاربران رایانه از یك سایت شبكه دیدن می كنند، می توانند اطلاعات فراوانی نسبت به مشخصات محصول، اطلاعات خرید، و غیره به دست آورند.
همچنین می توان اطلاعات جدید را فوراً در اختیار مخاطبان قرار داد.
5- قابليت فروش
چون شبكه یك رسانه پاسخی مستقیم است، قابلیت انجام فروش در آن بسیار بالاست.
6- خلاقيت
طراحی مناسب یك سایت می تواند باعث جلب توجه مخاطبان و ایجاد علاقه نسبت به شركت و محصولات آن شود.
7- توان بالقوه بازار
با افزایش نفوذ رایانه هاي شخصی به خانوارها و افزایش آگاهی و علاقه نسبت به شبكه اینترنت، توان بالقوه بازار نیز افزایش خواهد یافت.
معايب تبليغات در اينترنت
معایبی نیز بر تبلیغات در اینترنت مترتب است كه به اختصار به آنها می پردازیم.
1- مشكلات اندازه گيري
با توجه به تازگی ظهور این رسانه، معیارهاي دقیق و جهانی، از اثربخشی آن، هنوز به وجود نیامده است.
اگرچه به نظر می رسد در آینده رفته رفته كلیه مشكلات اندازه گیري از بین خواهد رفت و ارزیابی اثربخشی هر پیام به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.
2- مشخصات و ويژگي هاي مخاطبان
اكثر كاربران به محصولات و تكنولوژي مربوط به رایانه علاقه مند هستند و از این رو اكثر تبلیغات شبكه براي محصولات مرتبط با رایانه است.
تنها 41 درصد تبلیغات براي سایر محصولات مصرفی و كمتر از 45 درصد آن براي اتومبیل، مسافرت و خدمات مالی است.
3- دشواري شبكه
یكی از شكایات عمده مربوط به شبكه، زمان مورد نیاز براي دسترسی به اطلاعات است.
با ورود هرچه بیشتر مردم به این شبكه، این مسأله وخیم تر می شود.
4- ازدحام
با زیاد شدن آگهی هاي تبلیغاتی احتمال این كه یك آگهی مورد توجه قرار گیرد به شدت كاهش می یابد و متأسفانه ممكن است آگهی شركت ما در میان آگهی هاي عدیده اصطلاحاً گم بشود.
5- قابليت فريب دادن
مركز آموزش ارتباطات رسانه اي آمریكا، اینترنت را شبكه فریب نامیده است.
چرا كه برخی از تبلیغ كنندگان با هدف قرار دادن كودكان با پیام هاي تبلیغاتی زیركانه، سعی در فریب آنان دارند.
6- هزينه
بسیاري از تبلیغ كنندگان معتقدند كه شبكه اینترنت رسانه مؤثري براي اقلام با قیمت بالاست.
اما براي محصولات مصرفی ارزان قیمت مثل صابون یا بیسكویت كمتر اثربخش است.
زینه هاي نسبتاً زیاد تبلیغات و تحویل كالا، جاذبه شبكه را محدود می كند.
7- كيفيت توليد محدود
تبلیغات در شبكه اگرچه در حال بهبود و پیشرفت است اما قابلیت هاي بسیاري از رسانه هاي رقیب را از لحاظ تولید ندارد.
سایت هاي شبكه، كیفیت بالاي تلویزیون یا تصاویر چاپی را ندارند.
اگرچه این موضوع به سرعت در حال محو شدن است.