فهرست مطالب این پست
کارایی تبلیغات
استراتژیهای هزینه و موفقیت در تبلیغات :
ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻭ ﻫﺮ ﺷﺐ ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻂ ﺍﻃﺮﺍﻓﻤﺎﻥ ﺷﺎﻫﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ.
ﺭﺍﺩﯾﻮ، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ، ﺑﻮﺭﺩﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻭ…
ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺎ ﻫﻤﻪﺀ ﺍﯾﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﯽﺷﻮﺩ؟
ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺩﺭﺻﺪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﻠﮑﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﺁﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻏﻠﻂ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋﻤﻼ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﻭﺵ ﯾﮏ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩﻫﺪ.
ﺟﻮﺭﺝ ﻫﯽ ﺑﺮﺍﻭﻥ (George Hey Brown) ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺭﯾﯿﺲ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﮐﺖ ﻓﻮﺭﺩ ﺑﻮﺩ، ﺁﮔﻬﯽﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﯾﮏ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﻪﺀ ﺭﯾﺪﺭﺯ ﺩﺍﯾﺠﺴﺖ (Readers Digest) ﺑﻪ ﭼﺎﭖ ﺭﺳﺎﻧﺪ.
ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺳﺎﻝ، ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺁﮔﻬﯽ ﺭﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞﻫﺎﯼ ﻓﻮﺭﺩ ﺑﯿﺶﺗﺮﯼ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﺩﺭ ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪ ﻣﺼﺮﻑ ﯾﮏ ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﺧﺎﺹ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺁﮔﻬﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﮐﻢﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩﺀ ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥﻫﺎ ﺩﻻﺭ ﺻﺮﻑ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺮﻓﺘﻦ ﺁﻥ ﻣﯽﺷﺪ.
ﺧﻮﺩ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻭﺍﻗﻔﻨﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﺪﺍﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ۷۸ ﻧﺎﻡ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۷۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮐﻮﺗﺎﻩﻣﺪﺕ ﺑﺮ ﻓﺮﻭﺵ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ.
ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ۴۶ ﺩﺭﺻﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪﺕ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺰ ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﻫﺴﮑﺚ (William Hesketh) ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ :
میدانم نیمی از هزینههای تبلیغات من به هدر میرود، اما نمیدانم کدام نیمه ؟!
William Hesketh
یک نمونه جالب :
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۷ ﺷﺮﮐﺖ ﺍﭘﻞ (APPLE) ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺀ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺭﺍﻩﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ ﺁﻟﺒﺮﺕ ﺍﻧﯿﺸﺘﯿﻦ، ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻠﯽ ﮐﻠﯽ ﻭ ﭘﺎﺑﻠﻮ ﭘﯿﮑﺎﺳﻮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺷﻌﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ:
ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﯿﻨﺪﯾﺶ (Think Different) ﺍﯾﻦ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۸ ﺟﻮﺍﯾﺰ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺷﯿﺮ ﻧﻘﺮﻩﺍﯼ ﻓﺴﺘﯿﻮﺍﻝ ﮐﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩ ﮐﺮﺩ ﺍﻣﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻃﯽ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ، ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﻭﺵ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﮐﺮﺩ.
ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۹ ﺗﺎ ۲۰۰۱ ﻧﯿﺰ ۸۴ ﺩﺭﺻﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﯾﺰﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺰﺍﺡ ﻭ ﻟﻄﯿﻔﻪ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ۲۲ ﺩﺭﺻﺪ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪ ﮐﺎﻻ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﯽﮐﺮﺩ.
ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺩﯾﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ، ﺗﻔﺮﯾﺢ ﻣﻬﻢﺗﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﭘﻨﺞ ﺩﻟﯿﻞ ﺫﮐﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻋﺪﻡ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
دلایل عدم موفقیت تبلیغات
ﺗﺨﺼﯿﺺ ﺑﻮﺩﺟﻪﺀ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﻮﺩﺟﻪﺍﯼ ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﯿﭻ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﭘﺮﻭﮊﻩﺀ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻧﻪ؟
ﻣﺜﺎﻝ ﺭﺍﯾﺠﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﮑﺎﺭ ﺍﺭﺩﮎ ﺍﺳﺖ.
ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺑﺎﺭﻭﺕ ﻭ ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﺎﺭﻭﺕ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﭼﻤﻪﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﺍﺭﺩﮎﻫﺎ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ.
ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺷﻠﯿﮏ ﮐﻨﯿﺪ ﭼﯿﺰﯼ ﻋﺎﯾﺪ ﺷﻤﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺎﻡ ﮐﺎﻻﯼ ﺷﻤﺎ ﺷﺮﻁ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺩﺳﺖﺍﻧﺪﺭﮐﺎﺭﺍﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﯽﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺎﻡ ﮐﺎﻻ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺘﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺳﺒﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻣﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﻢ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺎﻡ ﺷﺮﮐﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﻻ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﺮﺍﻍ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.
ﻫﻤﻪ ﻣﮏ ﺩﻭﻧﺎﻟﺪ (McDonalds) ﺭﺍﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺁﻥﺟﺎ ﻏﺬﺍ ﻧﻤﯽﺧﺮﻧﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺬﺏ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺍﻧﮕﯿﺰﻩ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﺮﺩ.
ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﻫﯿﺪ
ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﯼ، ﺧﻮﺩ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺍﺳﺖ.
ﻫﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻭ ﺟﻤﻠﻪﺀ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﯾﮏ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﺪ ﺍﻣﺎ ﯾﮏ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻣﻨﺸﯽ ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥﻫﺎ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺭﻗﻤﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺧﺮﺝ ﮐﺮﺩﻩﺍﯾﺪ، ﺑﻪ ﺑﺎﺩ ﺩﻫﺪ.
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺀ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﻭ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺧﻮﺩ ﺟﻤﻊﺁﻭﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ
ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺼﺮﻑﮐﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﺷﻤﺎﺭ ﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﺧﻮﺩ ﯾﮏ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﻓﺮﻭﺵ ﺷﻮﺩ.
ﺍﮔﺮ ﻫﺰﯾﻨﻪﺀ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ، ﺑﺮﻕ، ﺗﻠﻔﻦ ﻭ… ﻣﯽﺑﯿﻨﯿﺪ، ﺳﺨﺖ ﺩﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯿﺪ.
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﯾﮏ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﻣﮑﺎﻥﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ، ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻧﮑﻨﯿﺪ.
ﺭﻭﺵﻫﺎﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ
ﺍﺟﺮﺍﯼ ﯾﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺀ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ، ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺻﺮﻑ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺍﺳﺖ،از ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﻓﺼﻞﻫﺎﯼ ﻣﺎﻟﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻣﺸﻜﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻛﻮﭼﻚ ﺑﺎ ﺁﻥ مواجهاند.
ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﺬﺏ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪﺍﻧﺪ.
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦ، ﻫﺰﯾﻨﻪﺀ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﻮﺛﺮ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻛﻨﻮﻧﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﻃﺎﻗﺖﻓﺮﺳﺎ ﻭ ﻛﻤﺮﺷﻜﻦ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺿﻤﻦ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻌﻘﻮﻟﯽ ﻛﺎﻫﺶ ﺩﻫﻨﺪ.
ﭘﯿﺪﺍ ﻛﺮﺩﻥ ﯾﻚ ﺷﺮﯾﻚ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﭘﺨﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻫﻜﺎﺭﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺪﯾﺮ ﯾﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﯾﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺑﺨﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﯾﻢ:
ﺷﺮﯾک ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ
ﺳﻌﯽ ﻛﻨﯿﺪ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﯿﺪ.
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻛﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﯿﻨﯽ ﺻﻔﺤﻪﺀ ﺁﺧﺮ ﻫﻔﺘﻪﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﻛﻨﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﯾﻚ ﺁﮔﻬﯽ ﻧﺼﻒ ﺻﻔﺤﻪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﯾﻚ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﺮﯾﻚ ﺷﻮﯾﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﻛﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯿﺪ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺷﺮﯾﻚ ﺷﻮﻧﺪ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺁﻥﻫﺎ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﯿﺪ.
ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻫﺰﯾﻨﻪﺀ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﻧﺼﻒ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺍﺯ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﺘﺎﻥ ﻛﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺪﺍﻭﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﻩ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻃﻮﻻﻧﯽﺗﺮ ﻭ ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽﺩﺭ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺷﺮﯾﻚ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺭﻗﺒﺎ ﯾﺎ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎﯾﯽ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺩﻻﯾﻠﯽ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﻧﺪﺍﺭﯾﺪ ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺷﻮﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻧﻈﺎﺭﺕﻫﺎﯼ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻛﻨﯿﺪ.
ﻛﺎﻫﺶ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﭘﺨﺶ ﺁﮔﻬﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ
ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺩﻭ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ: ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ (Reach) ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺗﻜﺮﺍﺭ (Frequency) .
ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺑﯿﻨﻨﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ ﻛﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺁﻥ ﻛﻢ ﻭ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﯾﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻛﻮﭼﻜﯽ ﺍﺯ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﺑﯿﺶﺗﺮﯼ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﻨﻨﺪ.
ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﯾﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﺧﺎﺹ ﺍﺯ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽﻛﻨﯿﺪ.
ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻛﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﻛﻨﯿﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﻥﻫﺎ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﻛﻨﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺧﺮﯾﺪ ﻧﻜﻨﻨﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺣﻖ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ، ﺳﻠﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺪﻩﺍﯼ ﺧﺎﺹ ﭘﺨﺶ ﻛﻨﯿﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ ﺑﻪ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﻛﺮﺩﻥ ﯾﻜﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﯿﺪ.
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺀ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﺩﯾﻮ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ۱۲ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ ۱۰ ﻫﻔﺘﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺷﺶ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﻓﻌﺎﺕ ﭘﺨﺶ ﺁﮔﻬﯽ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﭘﻨﺞ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻛﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﺍﺩﯾﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺨﺶ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻭﺳﻌﺖ ﻓﺮﺍﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻛﻨﺪ.
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ
ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﮔﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﺰﯾﻨﻪﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﺳﭙﺎﻧﺴﺮ ﺷﺪﻥ ﯾﺎ ﭘﺨﺶ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﺮﻛﺖ، ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻭ ﯾﺎ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ.
ﭼﺎﭖ ﯾﻚ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ، ﯾﺎ ﭘﺨﺶ ﯾﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺀ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺍﺳﺖ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺑﯿﺶﺗﺮﯼ ﻧﺰﺩ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﻛﻪ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ، ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﺎﻫﺶ ﺩﻫﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﺶﺗﺮﯼ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﺗﻤﺎﺱ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﻭ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﻭ ﺍﺭﺍﯾﻪﺀ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺷﺮﻛﺘﺘﺎﻥ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻛﻞ ﻓﺮﻭﺵ ﻭ ﺳﻮﺩ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﻩ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﻌﯿﻦ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪﺀ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﯾﺎ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺟﺮﯾﺎﻧﺎﺗﯽ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺰ ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪﺀ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯾﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﺀ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻧﯿﺎﺯ ﻛﻢﺗﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺿﻤﻦ ﺍﯾﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻭ ﻣﻮﺛﺮﺗﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﻛﻨﯿﺪ، ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪﺍﯼ ﺩﺭ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯾﯽ ﻛﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺻﺮﻑ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺷﻮﺩ ﻧﯿﺰ ﺻﺮﻓﻪﺟﻮﯾﯽ ﻣﯽﻛﻨﯿﺪ.
ﺍﺷﺘﺒﺎهات ﺭﺍﯾﺞ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ
ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺻﺮﻑ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﮔﺰﺍﻑ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ، ﺍﺯ ﻋﺪﻡ ﺑﺎﺯﺩﻫﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻏﯿﺮﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺣﺮﮐﺖﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﺭﺍﺿﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺟﺎ ﺳﻌﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺑﺎﺯﺩﻩ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ۱۰ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﺁﻥﻫﺎ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﻢ.
۱. ﺗﻼﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻫﺪﻑﻫﺎﯼ ﻟﺤﻈﻪﺍﯼ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﯼﻫﺎﯼ ﻣﻘﻄﻌﯽ
ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺁﮔﻬﯽﻫﺎﯼ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪﺀ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺯﻭﺩﮔﺬﺭ ﻭ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻓﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺟﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺍﻧﻘﻀﺎﯼ ﺩﻭﺭﻩﺀ ﻣﻌﯿﻦ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺍﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﯿﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﻀﯽ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﻭ ﻣﺠﺮﯾﺎﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺻﺮﻑ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺟﻬﺖ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﺎﺯﺩﻩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﻌﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﻓﻮﺭﯾﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻤﺎﻡﺗﺮ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻢﺗﺮﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺩﻫﯽ ﻧﺎﯾﻞ ﺷﻮﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻓﻖ ﺩﯾﺪ ﻭ ﺳﻄﺢ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﮐﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺕ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ.
۲. ﺳﻌﯽ ﺩﺭ ﺟﺬﺏ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺁﯾﻨﺪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺣﺎﺻﻠﻪ
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﮐﺎﺭﺑﺴﺖ ﯾﮏ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﻣﻮﺛﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﺳﺎﺯ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍ ﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺩﺭ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺧﻮﺩ ﺫﻫﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻭ ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻝ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﺩﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺶﺗﺮ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻧﺎﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪﺀ ﺍﺟﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪ.
ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪﺀ ﺗﺮﻏﯿﺐ ۱۰۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﭘﯿﻤﻮﺩﻥ ۱۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﯾﻦﮐﻪ ۱۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺟﺬﺏ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ۱۰۰ ﺩﺭﺻﺪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻧﺎﯾﻞ ﺷﻮﯾﻢ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ.
۳. ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻭﻗﻮﻑ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮ ﻫﻤﻪﺀ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ
ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺑﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺍﺯ ﺩﺭﮎ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺷﺮﮐﺖ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺗﻮﻟﯿﺪﯼﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩﺀ ﮐﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﻋﺎﺟﺰ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺩﺭ ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺍﺯ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺀ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎﺭﺝ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﻌﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻭ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻓﺮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥﺟﺎ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﺩﺍﺧﻞ، ﻣﻨﺎﺳﺒﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ.
4. ﺍﺩﻋﺎﻫﺎﯼ ﺗﮑﺮﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﯽﺍﺳﺎﺱ
ﺗﺒﻠﯿﻎﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﺎ ﻃﺮﺡ ﺷﻌﺎﺭﻫﺎﯼ ﮐﻠﯿﺸﻪﺍﯼ ﻭ ﺧﺴﺘﻪﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﭼﯿﺰﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻭ ﻧﺎﺯﻝﺗﺮﯾﻦ ﻗﯿﻤﺖ، ﺍﻣﺎ ﻫﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻤﻠﯽ ﻭ ﺷﺎﻫﺪﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﻧﻤﯽﺩﻫﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﮔﻬﯽﻫﺎﯼ ﺗﻮﻟﯿﺪﯼ ﻭ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ، ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﻭ ﭼﺸﻢﺍﻧﺪﺍﺯﻫﺎﯼ ﺑﺪﯾﻌﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﺮﺿﻪ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﻧﺪﻫﯿﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﻭ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻨﻔﯽ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﯿﺪ.
5. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﺀ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮﻧﺎﻓﺬ ﻭ ﻣﺤﺮﮎ
ﺭﺳﺎﻧﻪﺀ ﻏﯿﺮﻧﺎﻓﺬ ﻭ ﻓﺎﻗﺪ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺭﺳﻮﺏ ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺑﺮﺧﯽ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﻭ ﯾﻠﻮ ﭘﯿﺞﻫﺎ (Yellow Page) ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﻗﻌﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﺴﺖﻭﺟﻮﯼ ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﯾﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺫﺍﺗﯽ ﻭ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﺪﻩﺀ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻗﻠﻤﺮﻭﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻗﺎﺩﺭ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻣﺸﺘﺮﯼ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﻗﺒﻠﯽ ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻭ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﮐﻢﺗﺮ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻓﻀﺎﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﻣﻬﯿﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻻﺯﻡ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﻣﺤﺮﮎ ﻭ ﺭﺳﻮﺏ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻧﻈﯿﺮ ﺭﺍﺩﯾﻮ ﻭ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﻗﻠﺐ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﯿﺎﺯ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
6. ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺁﮔﻬﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻃﺮح ﺭﯾﺰﯼ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ
ﺍﯾﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﺍﺣﻤﻘﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺧﯿﺎﻝ ﮐﻨﯿﻢ ﯾﮏ ﺁﮔﻬﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﮐﻨﺪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺼﻮﺭﯼ ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﯾﻦ ﺗﺮﻏﯿب ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺑﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﺎﻧﺪﻧﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺁﮔﻬﯽﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﮐﺮﮔﺪﻧﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﺣﺮﯾﻒ ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﺎ ۱۷ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻭ ﻋﻨﺼﺮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﮔﻮﯾﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﯾﮏ ﻃﺮﺡ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺁﻣﯿﺰﻩﺍﯼ ﺍﺯ ﺣﺪﺍﻗﻞ ۱۷ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺁﮔﻬﯽ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺭﺍ ﻣﻬﯿﺎ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺁﻥﻫﺎ ﭘﯿﺎﻡ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎﻥ ﺭﺳﻮﺏ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﻭ ﻗﻮﺍﻡ ﺑﺨﺸﺪ.