رسانه شناسی و تبلیغات محیطی

رسانه شناسی و تبلیغات محیطی

تعریف رسانه

تعریف رسانه در رسانه شناسی و انواع رسانه‌ها ( رسانه شناسی و تبلیغات محیطی ) : رسانه یا Media در لغت به معنی رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته میشود كه انتقال دهنده فرهنگها و افكار عده‌اي باشد، رسانه از تمدن‌هاي جدید بوجود آمده و مورد توجه است.

اكنون آنچه كه مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CD ها، ویدئو و… میباشد .

تعریف تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی ( Outdoor Advertising ) به هر نوع تبلیغ خارج از نقطه نهایی خرید مشتري POP اطلاق میگردد .

دیوارنوشته‌ها، بیلبورد، تبلیغات داخل خطوط مترو، ایستگاه‌هاي اتوبوس، پلهاي عابر و مكانهاي عمومی مانند هتلها، پاركها، شهرها و… مكانهاي خوبی براي تبلیغات محیطی هستند .

تبلیغات محیطی یك شیوه مناسب براي به خاطر آوردن نام محصول قبل از ورود مشتري به مراكز خرید و در واقع آخرین شانس تولیدكنندگان جهت معرفی محصولشان است .
ویكی پدیا

رسانه شناسی و تبلیغات محیطی 3
رسانه شناسی و تبلیغات محیطی

مزاياي تبليغات محيطي چيست ؟

یكی از مزیت هاي فوق العاده تبلیغات محیطی كه باعث برتري آن با سایر رسانه هاي تبلیغاتی دیگر گردیده این است كه مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات محیطی بوده و چون نمی‌تواند چشم خود را از رنگ ها و طرح هاي اطراف خود بپوشاند.

در حقیقت رسانه تبلیغات محیطی آگاهی و اطلاعات مخاطبان را نسبت به ورود یك محصول جدید به بازار یا ارائه یك خدمت جدید از سوي صاحبان خدمات براي مخاطبان آنان فراهم می آورد .

برند خود را معرفی كنید .
فروش خود را افزایش دهید .
كالا و خدمات خود را معرفی كنید .

تبلیغات محیطی موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به ورود یك محصول به بازار می شود .

با تبلیغات محیطی هدفمند در مراكز تصمیم گیري مشتریان را ترغیب می كنید تا از محصولات و خدمات شما استفاده كنند .

رسانه-شناسی-و-تبلیغات-محیطی-2
رسانه شناسی و تبلیغات محیطی

معايب تبليغات محيطي چيست ؟

اگر در این حوزه تبلیغات محیطی می خواهید وارد شوید می بایست زیر ساخت هاي مناسب و كافی را داشته باشید .

رسانه محیطی بقدري قدرتمند است كه می تواند كسب و كار شما را متحول كند و عكس آن اگر زیر ساخت هاي مناسب و كافی را نداشته باشید میتواند تبدیل به یك ضد تبلیغ شود .

بطول مثال شما محصولی را تبلیغ می كنید كه توان تولید آن را بصورت گسترده ندارید. این فرصت براي كسب و كار شما به یك ضد تبلیغ تبدیل خواهد شد .

شاید بالا بودن قیمت هاي ابزارهاي رسانه محیطی یكی از معایب این حوزه باشد و هر شركتی نمی تواند از این ابزارها بهره‌مند شود .

وجود محدودیت در اجراي طرح هاي تبلیغاتی یكی دیگر از معایب تبلیغات محیطی می‌باشد.

اشكال مختلف ابزارهاي تبليغاتي در حوزه رسانه محيطي :

بیلبورد ها یكی از بهترین ابزارهاي تبلیغاتی در رسانه محیطی محسوب میشوند كه قدرتی غیرقابل انكار براي معرفی محصولات و خدمات شركت ها دارند.

بیلبوردها با اشكال و ایده هاي خاص می تواند ببننده را به تفكر در خصوص نگرش ها، اهداف و مقصود نهایی طراحان و ایده پردازان برساند و صاحبان كالا و خدمات را به مقصود نهایی و فروش بیشتر و مطلوب تر برساند .

با پیشرفت بشر و فناوري هاي جدید هر از گاهی شاهد ورود ابزارهاي جدید به تبلیغات محیطی هستیم كه از جمله آنها ورود تلویزیون هاي غول پیكر شهري را می توان دست آورد قرن بیست یكم دانست .

انواع ابزارهاي رسانه محيطي :

با توجه به نوع مخاطب و درخواست هاي صاحبان آگهی از بازار هدف ابزارهاي مختلفی قابل استفاده هستند كه در اینجا با انواع ابزارهاي تبلیغات محیطی آشنا می شویم .

بیلبورد هاي تبلیغاتی
تابلوهاي عرشه پلهاي سواره و عابر پیاده
استندهاي تبلیغاتی
تلویزیون هاي تبلیغاتی شهري
وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاكسی
دیوار نویسی
دستگیره هاي تبلیغاتی به كار برده شده در اتوبوس و مترو
استیكرهاي سه بعدي تبلیغاتی
تابلوي سردر واحدهاي صنفی
تابلوهاي مستقر در ورزشگاهها

آشنايي با تبليغات محيطي

رسانه شناسی و تبلیغات محیطی 1
رسانه شناسی و تبلیغات محیطی

آشنایی با پیكره هاي مختلف

1- بیلبورد

تابلویی با رویه بزرگ و مسطح است كه براي نمایش آگهی یا اعلامیه از فاصله دور بیش از پانزده متر مورد استفاده قرار میگیرد.

در گذشته لغت بیلبورد اصطلاح رایجی براي پانل یا صفحاتی بود كه آگهی، اعلان، هشدار و حتی لیست قیمت روي آن ها چسبانده می شد .

بیل به معنی برگه قیمت و صورت حساب و بورد به معنی تخته ، صفحه و یا پانل است.

بیلبورد انواع مختلفی دارند كه می تواند عمودي ، افقی ، تابلوي برجسته و سه بعدي ، چرخان ، دورو یا دو طرفه ، دو طبقه ، الكترونیك و… باشد .

این تابلوها براي تبلیغات و اطلاع رسانی بزرگ شهري و بزرگراهی استفاده می شوند و در صورت كنترل صحیح ، میتوانند زیبایی منظر شهري را دو چندان كنند.

رسانه شناسی و تبلیغات محیطی 4
رسانه شناسی و تبلیغات محیطی

آشنایی با تبلیغات محیطی و آینده آن

2- بورد یا تابلوي دیوراي

بوردها، همان تابلوي شهري هستند كه به صورت پایهدار و دیواري دیده می شوند، ابعاد كوچك تري نسبت به بیلبورد دارند و در نقاط مختلف شهر قابل نصب هستند.

3- استند

استند ها، ابعاد كوچك تري نسبت به بوردها دارندو مناسب افراد پیاده طراحی می شوند و در پیاده راه ها و فضاهاي عمومی كاربرد زیادي دارند.

4- تابلوي روي بام

در ابعاد مختلف و متناسب با معماري ساختمان نصب میشود و از آنجا كه نیازي به ساخت سازه در فضاي شهر ندراد و فضاي مفید سطح شهر را اشغال نمی كند، پرطرفدار است.

5- نما آگهی

شیوه دیگري است كه براي پوشاندن نماي ساختمان از آن استفاده می شود .

این روش نسبت به شیوههاي دیگر كم هزینه است و به سازه و پایه ي اضافی نیاز ندارد.

6- تابلوهاي معرف كاربري

یك نوع اثر تبلیغاتی كخ در حقیقت گویاي تعریف كاربري آن محل مانند مغازه یا محل تجاري است.

7- تبلیغات پارچه‌اي

انواع پرچم و بنر، ساده ترین و ارزان ترین نوع تبلیغات محیطی هستند .

مشابه آن را براي تابلوهاي پایه ي روشنایی استفاده میكنند، چرا كه توالی و نظم آن ها تأثیر بسیاري در گرافیگ شهري و تزئین محیط می گذارد كه به آن ها lamp post panel نیز گفته می شود.

8- سازه هاي بادي یا بادشونده ها

براي نمایش تبلیغات از شكل هاي مختلف بالن یا مدل محصول تجاري، به صورت زمینی یا بالا رونده استفاده می شود و تأثیر گذاري مناسبی در فضاهاي باز، مانند نمایشگاه و مراكز تجاري دارد.

9- تبلیغات متحرك

روي انواع خودروها طراحی می شود و با حركت در سطح شهر به نمایش در می‌آید و به اطلاع رسانی می پردازد.

10- تابلوي قرقره اي scroll board

تابلوهاي هستند كه در ابعاد بیلبورد، بوردف استند، پانل هر نوع دیگري قابل استفاده هستند.

ستوانه هاي چرخان یا قرقره اي در داخل آنها تعبیه شده كه تبلیغات را می‌چرخاند و میتواند بیش از یك تصویر را نمایش دهد.

این تابلوها معمولا هشت تا شانزده تصویر را با تایمر زمانی تنظیم شده می گردانند.

از محاسن آن ها تنوع پذیري نمایش آگهی در نقطه نصب است.

زیباترین و مجهزترین تابلوي قرقره اي در میدان تایمز نیویورك نصب شده كه چندین تصویر را به صورت پازل هاي تركیب شونده نمایش می دهد.

11- تبلیغات نورو رنگ

به وسیله ي نور و ایجاد نشانهي شهري، ساختمان یا سازه اي را تزئین می كنند.

این شیوه ي جلب مشتري ، زیبا و ارزان قیمت است و نیازي به پرداخت عوارض به شهرداري ندارد، زیرا به جاي نمایش پیام ، لوگو و متن نوشتاري ، فقط از نورپردازي و جلوه هاي نوري استفاده می‌شود.

12- تبلیغات لیزري

شیوه ي جدیدي است كه با ایجاد آثار تبلیغات به صورت متحرك و نمایش جلوه‌هاي ویژه سه بعدی، روي دیوارهاي شهر و حتی آسمان، توجه مردم را جلب می كند.

13- فضاي مجازي

تصویر هولوگرافی ، تصویري است كه به صورت سه بعدي به سمت بیرون پرتاب میشود مخاطب را به داخل دعوت می كند.

ورود به فضاي هولوگرافی، مانند ورود به یك فضاي مجازي است.

به دلیل همین ویژگی، پیام‌هاي این محیط ، تأثیر مفید و جذابی بر بیننده خواهند گذاشت.

Author: تبلیغاتچی

هدف ما ارائه بهترین راهکارها برای پیشرفت و توسعه کارفرمایانمان است، بطوری که تبدیل به بزرگترین شرکت مشاوره در زمینه تبلیغات و برندینگ و دیجیتال مارکتینگ شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *